Prezentowana poniżej kronika ma na celu dokumentację fotograficzną postępów prac budowalnych przy największej w Łodzi inwestycji kolejowej. Obejmuje ona budowę dwóch tuneli kolejowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą, które znacząco zmodyfikują sposób organizacji łódzkiego węzła kolejowego. Pierwsza z inwestycji to tunel średnicowy przeznaczony dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA) oraz dla kolei regionalnej i ponadregionalnej. Na trasie tunelu łączącego dworzec Łódź Fabryczna z dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec powstaną trzy nowe przystanki kolejowe: Łódź Śródmieście w rejonie skrzyżowania ulic Kościuszki/Zachodnia i Narutowicza-Zielona, Łódź Polesie w rejonie ulic Ogrodowej i Drewnowskiej oraz Łódź Koziny w rejonie ulic Drewnowskiej, Kasprzaka i al. Włókniarzy. Budowa tunelu średnicowego obejmuje także wykonanie czterech komór wylotu tuneli kolejowych w kierunku północnym w stronę dworca Łódź Żabieniec i w kierunku południowym w stronę dworca Łódź Kaliska. Opisana inwestycja, wraz z wcześniej zakończoną przebudową dworca Łódź Fabryczna przekształcającą go w dworzec podziemny oraz budową tunelu kolejowego od stacji Łódź Niciarniana do dworca Łódź Fabryczna pozwoli na stworzenie sprawnego funkcjonalnie systemu kolei miejskiej, przypominającego metro na odcinku śródmiejskim. Stanie się to za sprawą budowy nowych poddziemnych linii i przystanków kolejowych, przekształceniem dworca Łódź Fabryczna z tzw. dworca czołowego na dworzec przelotowy oraz postępującą rozbudowę nowych naziemnych przystanków kolejowych dla kolei aglomeracyjnej w obrębie kolei obwodowej i dalej w kierunku miejscowości zlokalizowanych w Łódzkim Obszarze Metropolitalnym. Drugi z budowanych pod Łodzią tuneli kolejowych będzie przeznaczony dla tzw. Kolei Dużych Prędkości (KDP), która w ramach tzw. "Y" ma połączyć Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław i stanowi element projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) planowanego do budowy w Gminie Baranów pomiędzy Łodzią i Warszawą. Zgodnie z przyjętym projektem, na trasie tunelu KPD mającego początek na dworcu Łódź Fabryczna, nie zaplanowano żadnej stacji na terenie Łodzi. Wylot tunelu KPD jest zlokalizowany w rejonie ulicy Maratońskiej na osiedlu Retkinia w zachodniej części Łodzi. Prace naziemne przy realizacji tej inwestycji rozpoczęły się w pierwszej połowie 2024 roku. W ramach niniejszej fotokroniki cyklinie w odstępach kilkutygodniowych będą publikowane zdjęcia panoramiczne z drona przedstawiające aktualny stan prac budowalnych w 6 obszarach: przystanku kolejowego Łódź Śródmieście, przystanku kolejowego Łódź Polesie, stacji kolejowej Łódź Koziny, komór wylotu tunelu średnicowego w kierunku dworca Łódź Żabieniec, komór wylotu tunelu średnicowego w kierunku dworca Łódź Kaliska oraz prac przy budowie tunelu KDP na osiedlu Retkinia w Łodzi.